ELVIS HAS LEFT ASIA

zondag 6 maart 2011

I did it! I did it! I did it!

Yep, m'n vakantie is compleet.
Vanmorgen om 5 uur opgestaan om mijn geluk te beproefen op de jetty (bootsteiger) en de visjes aldaar. Gisterochtend had ik al wat furieuze aanvallen op mijn speciaal voor de vakantie aangeschafte, Japanse handgemaakte pluggen maar ik wilde maar niet aan de schubben komen. Dit is visserslatijn voor: geen ene mallemoer gevangen. Dus heb ik wat grotere dreggen gemonteerd in de hoop dat dat de oplossing zou zijn. Het waren immers geen kleine visjes die ik vanuit het met slechts een klein tl-balkje verlichte water op zag doemen, om vervolgens uit het water te springen en met een snoeiharde klap op de plug te duiken. Laat me je vertellen: je hart staat even stil. Ik ging dus al met wat knikkende knieen richting steiger, in het pikkedonker, met een stevige wind en in de verte boven het vasteland om de paar seconden bliksemflitsen die een snel naderende storm aankondigden. Adrenaline...
Na een paar keer vruchteloos ingeworpen te hebben begonnen de twijfels de kop op te steken: waren het gisteren passanten? is m'n plug in onbalans door de grotere dreggen? is het tij nu wel gunstig? Blijven ze weg vanwege die storm en het troebele water? moet ik sneller binnenhalen of juist langzamer? wat is er aan de hand?.....tjezus.....ik kan gewoon niet vissen.
PATS! met een rotklap zag ik in de verte de zee open splijten en met een sneltreinvaart werd vrijwel onmiddelijk zo'n 30 meter lijn van m'n spoel afgerukt dus toch maar even m'n slip wat strakker afgesteld anders zit ik straks zonder lijn...50 meter...man wat is dit ? een torpedo? Nog een tandje strakker maar nu wordt bijna m'n hengel uit m'n handen gerukt .....60  meter.... het lijkt alsof hij halt houdt en in de donkere verte zie ik een zilveren staaf een driedubbele salto maken....niks meer, lijn dood....jammer hij heeft de plug afgeschudt .....inhalen en snel nog een keer prob...wacht, hij zit er nog aan, hij zwemt naar me toe!! Dit spel op leven en dood herhaalt zich nog een paar keer en na twintig minuten zwoegen met de angst dat ik hem alsnog niet te zien zou krijgen, gaf hij zich gewonnen en kon ik het gevaarte met wat kunst en klauterwerk het strand op manouvreren. Wat een monster!. Ik kan vissen!. Gisteren zeiden de locals nog dat ze bijna niet te vangen waren haha en nu sta ik hier met dik tien kilo yellow queenfish op een donker strand, I'm on top of the world, I'ts good to be the king.

Babette wakker maken, zachtjes: "je moet foto's van me maken", fotootjes wazig van de airconditioning. Maakt me allemaal niks meer uit.
In de keuken schrokken ze eerst van ongeloof maar moesten ze ook foto's van me maken: "Belanda big fisherman".Ik maak de vis schoon en de hele staf wil m'n hand schudden en ik vertel wel 6 keer mijn verhaal.

Nu rest ons nog een moeilijke beslissing voor de lunch: sweet & sour? garlic\pepper? deep fried?
En voor het avondeten dan?

10 opmerkingen:

  1. Wauw, I am impressed! En die zijn lekker als ze zooo vers zijn. Oh, en over lipeh: geen kwallen dus go, go, go!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een kanjer, goed zeg! Hoeveel pakken ziplocks heb je daar wel niet voor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. we gaan t zo meemaken. duiken vanaf besar is t niet...simpelweg omdat er geen duikscholen ed zijn. neem aan dat jullie niet alles zelf hebben....
    Duiken vanaf Tioman: is mogelijk natuurlijk...de bste duikspots zijn naast en achter besar. maar ik heb de golven gezien...en dat loog er niet om. het zicht is dus niet helder en dat duurt nog wel tot eind maart is de verwachting.....Heb ik hiermee nou jullie hele reisschema omver gegooid? btw de kwallen zijn ook weg eind mrt.
    Hoe lang hebben jullie voor deze vakantie?
    Lipeh blijft zeer zeker een plan...thanx for the info. liefsz

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @annette: ik was gister nog boos op dick dat hij de ziplocks gebruikte voor het vissen...Nu is het hem vergeven en mag hij de laatste die we hebben gebruiken om een stukje voor de buurtjes mee te nemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke foto van Eli weer. Door die struik achter hem denk je even 't is een engeltje, maar dat is dan net voor je z'n snoet ziet. Ook leuke foto van vis met Dick. Smaakte hij/zij goed? In een Dali museumpje in Montparnasse kreeg ik complimenten over de jommes. Had de tas met hun foto erop bij me. Dali was ook de moeite waard. Jammer dat de macarons maar 4 dagen goed blijven. De franse zijn nog lekkerder dan die van Aldi.
    Liefs, j.m.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ eji: had je echte gekocht...van hermes? de vis was heerlijk. was op chinese en op maleische wijze klaargemaakt. voor ons dus 2 stukjes rest voor de mannen van hier....Het regent nu pijpenstelen...men is blij want het heeft al lang niet meer geregent. als het weer het toelaat staat Dick morgen om 5 uur weer op de jetty. daarna gaan we om 10 uur naar het vasteland om naar pulau Kapas te gaan. liefsz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Santiago zou trots op je zijn, Dick.
    HAPPY BIRTHDAY Babette. Jullie Blog maakt ontbijt in dit koude donker Nederlandse winter een stuk warmer. I've bought myself a helmet and it's black.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lang zal ze leven.Lang zal ze leven.Lang zal ze leven in de gloria,in de gloria,in de gloria.twee violen en een trommel en een fluit,want babette die is jarig en de vlaggen hangen uit. Ei,ei,ei en we zijn zo blij ,want Babette die is jarig en dat vieren wij,ei,ei. Hoera,hoera,is de koffie nog niet klaar.Nee,nee,nee,nee geef me dan een kopje thee. Zij leve,zij leve,zij leve 100 jaar. 100 jaar te leven,100 jaar te leven,100 jaar te leven in de gloria,in de gloria,in de gloria. Hieperdepiep HOERA.Hieperdepiep HOERA. Hieperdepiep HOERA!!!!
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag lieffie!! Kus kus
    Koffiedik ook een heel groot hoera voor de vis.
    Mooie verhalen,vooral de blaren van de sandflies zijn zeer herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Babette! Gefeliciteerd! Enjoy the Yellw Queenfish pie! X Annette, Ivo & Sylvie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey babe, gefeliciteerd. Mooi om te lezen dat het zo goed gaat! Liefs je neefje

    BeantwoordenVerwijderen