ELVIS HAS LEFT ASIA

zaterdag 12 maart 2011

Ben het zat!

We zijn het nu wel een beetje zat.... de regen bedoel ik dan. Het regent al de hele dag, net als gisteren. Ondanks dat de vloedgolf ons, goddank, gemist heeft is alles zeiknat, doorweekt, vochtig of klammig.
Ongewoon voor de tijd van het jaar schijnt 't. Voor mij is 't het bewijs dat de aarde in een steeds rapper tempo protesteert tegen het steeds rapper naar de kloten helpen door ons. Het viel me in Thailand al op maar ook in Indonesie en hier in Maleisie: de on-ge-lo-fe-lijke hoeveelheid teringzooi (pardon my french) die hier dagelijks aanspoelt op de stranden. Het is werkelijk niet te filmen, die hoop narigheid die de mensen hier dagelijks in zee flikkeren. Sandalen, gloeilampen, plastic flessen, verpakkingen voor vanalles en nog wat, oude netten, touw, boeien, verzin het maar en dan heb ik het nog alleen maar over de dingen die blijven drijven en dus zichtbaar zijn. Maar ook op straat hoor, ligt ook vanalles en niemand die het opraapt, ja hooguit iemand die het een stukje verder veegt. En dan de hoeveelheid mensen in al die landen, die allemaal steeds meer consumeren, van electriciteit tot waspoeder en die allemaal het eigen nest bevuilen, schrikbarend. En nou begrijp ik wel dat het geld en de infrastructuur ontbreekt blah blah blah.
Het is gewoon een kwestie van bewustwording, mentaliteitsverandering en prioriteiten stellen anders regent het hier straks het hele jaar door, elke dag!!!

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig zeepaardje heeft Oren daar. Leefde die nog en mocht hij/zij na de foto terug in zee? Ook de kleur nagellak kleurde voortreffelijk bij de omgeving. Ja, mensen zijn viezerikken en hebben kennelijk een giga zelfvernietigingsdrang. Zoals een oude tegeltjeswijsheid zegt: toen ik de mensen leerde kennen, ging ik van de dieren houden. Hoop van harte dat jullie vandaag weer goed weer hebben. Per slot had je wel thuis kunnen blijven voor regen. Gisteren was het hier een soort lente. Vandaag wel grijs maar droog en niet koud. Goede reis morgen. Liefs, j.m.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleedje, ja hier in Indonesiƫ is in ieder geval de ochtend gestart met regen. Wij wilden morgen naar Tioman maar krabben ons achter de oren na jullie verhalen. Als ik jullie verhaal lees denk ik : time to go back to Zaandam! Waar zijn jullie nu?

    BeantwoordenVerwijderen